materialen

Koop om te beginnen goede materialen. Juist als je nog niet zo vaardig bent, heb je goede materialen nodig voor je leerproces.

de kleuren die je koopt zijn essentieel, vooral in het begin. Qua kleur kun je het beste met aquarelverf beginnen. Hiernaast zie je een assortiment dat een vrij getrouw afbeeld geeft van de ideale kleuren. Hieraan kun je je oriënteren bij het kopen van andere soorten verf, of pastelkrijt. Let vooral op bij kobaltblauw, die is bijna altijd te donker. Die van Schminke vind ik het best (ook als pastelkrijt).

Aquarellen doe je op dik (aquarel)papier. Papier bobbelt als het opdroogt, daarom span je het op. Je maakt het goed nat, legt het op een stuk triplex (als het hout donker is: goed wassen!) en dan plak je de randen vast met aquareltape. Als je met veel lagen werkt (waarbij je papier steeds opnieuw nat wordt en droogt), neem dan Saunders en Waterford 300grams papier (rough) - dat is er goed tegen bestand. Neem kwasten van eekhoorn- of marterhaar. Eekhoorn is (veel) goedkoper. Neem een brede spalter (5 cm of meer), twee tussenmaten (3 en 2cm) en een klein kwastje. Aquarelpapier kan grof of fijn zijn van structuur. Op helemaal glad papier zie je echt alles. Grof papier (grain torchon) verdoezelt alle kleine foutjes. Als je met grote en vage kleurvlakken werkt, is grof het beste. Aquarel is goed om met hele pure kleuren te kunnen werken. Het is tijdrovend, want als je in lagen wilt werken moet het werk tussentijds drogen (maar soms is bedenktijd goed).

Met Pastelkrijt kun je op dezelfde manier met kleur werken dan met aquarel: met luchtige, pure kleuren. Je werkt dan alleen droog. Het grote voordeel boven aquarel: je kunt gummen, en je hoeft niet op droging te wachten. Papier: Canson Ingres. Je kunt met droge vingers werken of met watjes (waarbij je krijt op een apart blaadje doet, en daarvan poeder opneemt met je watje) of met de krijtjes zelf direct op het papier (voor scherpe lijnen). Poeder het papier eerst een beetje in met talkpoeder, dan kun je eerst vage vlekken opzetten (als je dat niet doet, zit alles wat je doet meteen vast). Je krijtjes moeten zacht zijn. Schminke heeft goed krijt. Een krijttekening moet je ter bescherming fixeren, met houtskoolfixatief (haarlak kan ook). Ook tussendoor, om het echte zwart te krijgen.

viridiaan-groen viridian green (w&n)
geelgroen viridian green met w&n gamboge genuine (w&n)
geel gamboge genuine (w&n)
goudgeel indian yellow (w&n)
oranje cadmium orange (w&n)
vermiljoen scarlet vermillion (w&n)
scharlakenrood scarlet lake (w&n)
karmijnrood alizarine crimson (w&n)
magenta Rose madder genuine (w&n)
roodviolet echtviolett (schminke), brilliant-rotviolett (Schminke)
blauwviolet

brilliant-blauviolett (schminke) - Voor combinaties met oranje: Windsor violet (dioxazine), W&n

mauve delft blue (w&n)
ultramarijn French ultramarine (w&n)
cobaltblauw Kobaltblau hell (schminke)
turquoise helioturkis (Schmincke) Probeer andere merken ook, De verf moet transparant zijn.
indigo Indigo (w&n)
zwart charcoal grey (w&n)

acrylverf heeft een boel voordelen: het kan op papier, je kunt er mee 'waterverven' maar er ook heel dik mee werken, het is snel droog. Het enige nadeel is dat het synthetisch is. Over de voor- en nadelen van een synthetisch bindmiddel kun je discussiëren, maar synthetische pigmenten vind ik meestal niet mooi. Wat je kunt doen is, pure pigmenten kopen (van verfmolen de Kat, of van Schmincke), die aanwrijven met een loper en een glasplaat (beetje water erbij, tot tandpastadikte), en dat 1 op 1 vermengen met een acryl-binder. Dan heb je acrylverf met pure pigmenten. Vaak is zulke verf niet erg dik en ook niet erg dekkend, maar de kleuren zijn heel natuurlijk. Wel een goed kleurassortiment: ARA-acrylverf.

eitempera is één van de oudste verfrecepten ter wereld. Hiervoor moet je pigmentpasta maken - droog pigmentpoeder aanwrijven in water, met een glazen loper op een glas- of marmerplaat, tot het zo dik is als tandpasta. Doe het in een goed sluitend potje, en geef het mengsel regelmatig een klein beetje water (want het droogt makkelijk uit). Voor het bindmiddel neem je een vers ei. Splits het ei. Doe de dooier van je ene in je andere hand, waarbij je je vrije hand steeds afdroogt. Als de dooier droog is, prik je hem door en laat het struif in een glas lopen. Doe er een eierdopje water bij (evenveel als het struif), en meng dat mengsel weer 1 op 1 aan met de pigmentpasta. Deze verf is héél snel droog (stolt door UV-licht), maar daarna nog lang heel kwetsbaar. Eitempera hardt uit door de jaren heen, en versteent uiteindelijk. Ze moet op doek of paneel verwerkt worden, en wordt vaak als onderschildering gebruikt bij olieverfschilderijen.

olieverf is: pigment in olie aangewreven. Om dat te leren, kun je het beste een cursus klassieke olieverfbereiding doen bij verfmolen de Kat. Verf kopen kan natuurlijk ook. De pigmenten zijn vaak wel goed, maar er zitten vaak allerlei vulmiddelen in om te zorgen dat alle kleuren dezelfde eigenschappen hebben. Dat hebben ze van zichzelf niet, maar daar kun je ook gebruik van leren maken. Het geeft een meer natuurlijke indruk. Olieverf droogt heel langzaam, om het proces te versnellen kun je er liquin van W&n bij doen. Niet te veel in de laatste lagen, want dan wordt je verf egaal-spekkig. Een olieverfschilderij moet opgebouwd worden in lagen die van mager naar vet gaan (steeds iets meer of vetter medium erbij). Medium is: half dammar-vernis, half standolie. Niet meer dan 10%. Olieverf gebruik je op doek of paneel (op papier is het niet houdbaar)

Houtskool - hiermee kun je studies maken in zwart-wit. Het best doe je dat op canson-ingres papier. Neem een dik stukje houtskool en werk ermee op de brede kant. Kijk uit of er geen noesten zitten in je stukje houtskool, want die zijn hard en veroorzaken krassen. Priem ze er zonodig uit. Fixeer af en toe je werk tussendoor - mooie stukken blijven dan behouden. Ook om een diep zwart te kunnen krijgen moet je fixeren.

 
     

 

ouder werk
creatieve processen
kunstzinnig onderzoek (kleur, compositie, perspectief)

technische tips

materialen

opzetjes en kleuroefeningen (met transparante verf)

werken in lagen (met dekkende verf)

 

kijken naar kunst
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
home